Začínáme: Držení těla při běhu

 Správný běh by měl být co nejvíce ekonomický. Uspořenou energii využiješ ke zvýšení rychlosti nebo prodloužení vzdálenosti, kterou chceš zdolat – ať už ve sportovním, či kochacím režimu. Ekonomiku běhu výrazným způsobem ovlivňuje to, jak své tělo při běhu „neseš“, jaké máš držení těla jako celku, ale i jeho částí. 

Kontrolovaný pád

Běh je vlastně kontrolovaný pád, kdy je tělo v náklonu dopředu. Nezaměňuj ho s předklonem, kdy je tělo zlomené v pase – to je chyba.

  • Temeno hlavy je vytažené do prodloužení trupu, nohy dělají většinu práce za těžištěm.
  • Jsi-li moc napřímený, brzdíš se v pohybu a musíš vynaložit zbytečně moc energie.
  • Pokud jsi ohnutý v pase, vyřadíš z práce především hýžďové svaly, zadek ochabuje, zatímco přetěžuješ tzv. flexory kyčle na přední straně stehna a pánve. To ti může časem způsobit bolest v kříži, pod hýžděmi, ale i kolene nebo v lýtku. Přetížení svalů se zřetězí a bolest se objeví v místě, kde ji nečekáš.
  • Velmi důležité je při běhu hlídat stranovou symetrii. Hlavně nedovol tělu, aby se kývalo do stran. Tento nešvar odstraníš posílením celého svalového korzetu.

Držená hlavy je důležité

Velkou váhu při běhu má hlava, a to ve všech smyslech slova. Hlava je v prodloužení šíje, pohled směřuje dopředu.

  • Pokud máš hlavu předkloněnou a díváš se na své špičky, brzdíš svůj běh.
  • Je-li hlava naopak v záklonu, přenášíš těžiště dozadu a zbytečně si omezuješ dýchání. Takto nezřídka běží běžci ke konci těžšího závodu, kdy jim docházejí síly.

Běhej krásně!

Správné držení těla je i pro lajka na první pohled hezké držení.