Kurz ve sluchátkách jako
>>PODCAST<< Klikni TADY

Zdraví: Jak dýchat při běhu?

Běžecký guru Miloš Škorpil říká: „Co neudýchám, to neuběhnu.“ Dech je základní podmínkou běhu, přitom pro mnoho začínajících běžců představuje překážku. Máš-li problém s dechem, zpomal. Teprve pak se na dech začneš více soustředit. Dech musí být hlavně pravidelný. Někteří běžci vydechují podle kroků, například na každý třetí krok. Jiným spíše vyhovuje dýchat bez ohledu na kroky, ale pravidelně. Důležitější fází je aktivní výdech, nádech přijde spontánně.

Nejčastější chybou je horní, podklíčkové dýchání. Je to vlastně stresové dýchání. Umožní ti pouze výměnu menšího množství vzduchu, jsi dříve zadýchaný. Bolívají z něj ramena a celá šíje, může i píchat v boku.

Zdraví: Jak používat horní končetiny

Pak je dobré přesunout dýchání dolů, do dolních žeber. Jak na to? Nejprve hodně vydechni a pak se nadechni do oblasti dolních žeber a břicha. To ti umožní nabrat vzduch do celých plic. Měl bys mít pocit, že nadechuješ až do zad. Nadechni ale pouze tolik vzduchu, abys ho stihl vydechnout, nebo se opět vrátíš k nežádoucímu hornímu dýchání. Můžeš při tom využít malou fintu: Spoj si na rukou palec s prsteníčkem, výrazně to podpoří spodní dýchání.

Obecně doporučuji si dýchání nacvičit „na sucho” při svižné chůzi. Pokud vůbec neumíš dýchat do některé z částí hrudního koše, nauč se to v klidu třeba vleže.