VÝHODNÁ PŘEDOBJEDNÁVKA
Přečti si hodnocení
‘Výhodná

Ušetři 500 Kč

8 triků pro běhání v zimě

Běh v nepříznivých  povětrnostních podmínkami může být velmi nepříjemný. Pravdou ale je, že stále více a více běžců běhá i v počasí  “kdy by člověk ani psa nevyhnal”.  V dnešní době je to mnohem jednodušší i díky sportovnímu oblečení a vhodné obuvi. Tady je pár triků, jak v zimě  odolat pokušení zůstat doma na gauči a vymlouvat se na špatné počasí. Výmluvy neexistuji. Prostě běž!

1. Vyběhni aneb jak se donutit

Běhej s někým - běžeckou kamarádkou/kamarádem nebo s běžeckou partou. Pokud víš, že na Tebe někdo čeká, tak se neuleješ. Pokud parťák nemůže, tak si vsugeruj, že se kvůli počasí klidně můžeš za 5 minut vrátit, což většinou neuděláš :-). Užívej si krajiny. Znám lidi, kteří milují běh v drobném dešti nebo sněžení. 

2. Nohy v teple

Boty jsou základ. Dnes existuje nepřeberná řada nepromokavých běžecký bot a trailových bot určených pro chladné - zimní dny. Doporučuji určitě s tkaninou Gore-Tex. Neméně důležitý je výběr funkčních ponožek. Pro ultra deštivé běhy někteří běžci stále používají igelitový sáček přes ponožky. Mě osobně to moc nefunguje :-).

Jak funguje GORE-TEX? Unikátní teflonová tkanina obsahuje více než 1,4 miliardy mikroskopických pórů na cm čtvereční. Tyto póry jsou 20.000x menší než kapička vody, ale 700x větší než molekula vodní páry. Zjednodušeně to znamená, že tkanina nepropouští vlhkost z vnějšího prostředí, a přitom odvádí tělesný pot.

3. Vrstvy a vrstvy

Oblékej se podle známé rady: “Jako by bylo o 10 °C víc”. Vybíhej z domu s pocitem mírného chladu. Cílem je zůstat v teple a suchu. A k tomu Ti podle počasí pomůžou dvě, tři a případně i čtyři vrstvy oblečení z technických tkanin, které “dýchají” a vytlačují pot od těla. Lycra je pro chladné počasí nevhodný materiál. Vhodné jsou potom bundy s ventilačními zipy. Já osobně nedám dopustit na vestu.  Podle teploty používej také rukavice, čelenku nebo čepici. Znovu a opět ze speciálních technických tkanin.

4. Být viděn/a a vidět

Protože v zimě dny jsou kratší je pravděpodobné, že v poběžíš ve tmě. Používej proto zářivé a reflexní oblečení, a pokud je to nutné používej červenou “blikačku” na zádech (i když se na první pohled můžeš cítit trapně). A pokud chceš opravdu vidět, zkus “čelovku” pro noční běhání. Uvidíš :-) ten rozdíl.

5. Rozcvič a protáhni se v teple

Před výběhem se protáhni už doma, ale tak aniž bys ses zpotil/a.

Zapomeň na sprinty a rychlost V zimě udržuj kondici a vytrvalost. Pokud běháš v opravdu v mrazivém počasí není od věci si rozdělit trénink na 30 min. ráno a dalších 30 min. odpoledne.

6. Rychle do suchého

Pokud opravdu mrzne, tak nikdy nezůstávej stát bez pohybu. Tělo neuvěřitelně rychle prochladne a pokud jsi zpocený/á zaděláváš si na pořádné nachlazení. Jakmile doběhneš okamžitě se převleč do suchého. Dámy nezapomeňte si vyměnit propocenou sportovní podprsenku. Pokud máš vlhké vlasy, tak prosím suchou čepici.

7. Teplé nápoje

A dej si teplý čaj nebo jiný teplý nápoj. Klidně si ho připrav předem do termosky. Termoska lze vzít i na delší než hodinové běhy. Rozhodně nepij studené nápoje při bězích v chladu a mrazu.

8. Plánuj trasu pečlivěji než v létě, nepřeceňuj se

Přemýšlej ještě než vyběhneš jakou trasy zvolíš a rozhodně nepřeceňuj své síly. Já říkám běhej v “okruhu bezpečného návratu”. 

petra