Klidová srdeční tepová frekvence

Klidová srdeční frekvence je indikátor, který Ti může naznačit, jak jsi na tom s fyzickou kondicí. Dobrá zpráva je ta, že ji můžeš trénováním a zdravým způsobem života zlepšovat. Obvykle platí, že čím je člověk zdravější a v lepší fyzické kondici, tím je jeho tep pomalejší.

Vyjadřuje se v počtech srdečních stahů (tepů) za minutu. V klidovém stavu se srdeční frekvence pohybuje mezi 60 a 90 tepy za minutu, u profesionálních sportovců je však zpravidla o hodně nižší. Zvyšuje se při námaze a zvýšené zátěži, nebo například při stresu.

Víš kolik je tvůj klidový tep? 

Pokud je tvá klidová srdeční frekvence trvale vyšší než 80 úderů za minutu, bude lepší zajít k lékaři a projít si s ním tvou osobní anamnézu a faktory, které  ovlivňují riziko možného kardiovaskulárního onemocnění.

klidova1

Měření je nutné provádět ihned po probuzení, ještě v posteli.

 

Měř si své běhání!

Dnešní doba plná chytrých telefonů, čipů, senzorů a dalších přístrojů umožňuje měřit opravdu cokoliv. Tedy i běhání. Běhání je sport, který je nenáročný. Zároveň je nám přirozený. Prostě se rozběhneš a běžíš. A vlastně k němu žádné nástroje nepotřebuješ. Na první pohled.

Proč si měřit srdeční tep? 

Měření ti pomůže v případě, že běháním sleduješ nějaký cíl:

  • Chceš zhubnout? 
  • Chceš zlepšit svou kondici?
  • Chceš připravit na nějaký závod?

Pokud rád sleduješ svůj progres, bude tě měření a různé statistiky z něho vyplývající bavit. Hned máš další nástroj motivace.

Dlouhé povídání o srdečním tepu

Kolikrát běhat týdně?

Můžu běhat na lačno?