Použij slevový kupón 100 Kč
>>4437<< Klikni TADY

Výživa: Jaký význam mají sacharidy pro běžce?

Sacharidy jsou v poslední době démonizovány a stávají se obecně strašákem. K naší stravě ale neodmyslitelně patří. Je pravdou, že pokud jich máš v jídelníčku příliš, mohou se snadno přeměnit na tuk a ukládat se do zásoby. Pokud jich je však málo, není to také dobře – speciálně pro běžce.

obalka_112_min

Z biologického hlediska sacharidy fungují jako okamžitý zdroj energie, jsou potřebné pro normální činnost svalů a mozku. Podílí se na udržování rovnováhy vody a elektrolytů. Šetří bílkoviny jako zdroj energie.

Podíl sacharidů ve stravě kondičního běžce by se měl pohybovat asi mezi 50 až 60 % energetického příjmu, přičemž by mělo jít především o škroboviny, jako jsou rýže, těstoviny, luštěniny, brambory, tmavý chléb.

Přečti si víc: Co je to trojpoměr živin?

Sacharidy obecně dělíme na jednoduché a složené. Mezi jednoduché patří monosacharidy, které jsou základními stavebními kameny sacharidů – ve složení potravin je můžeš najít třeba jako glukózu, fruktózu a galaktózu. Jednoduchým cukrům se snaž vyhýbat, jejich příjem by neměl překročit 10 % denního energetického příjmu. Jedná se o všechny ty sladkosti, ale i některé zbytečně doslazované potraviny – třeba ochucený jogurt.

Do jídelníčku běžce patří zejména komplexní sacharidy.

Přihlaste se prosím znovu

Omlouváme se, ale Váš CSRF token pravděpodobně vypršel. Abychom mohli udržet Vaši bezpečnost na co největší úrovni potřebujeme, abyste se znovu přihlásili.

Děkujeme za pochopení.

Přihlášení