Běžecký došlap

Špička? Pata? Celé chodidlo? Než začneš řešit dopad chodila při běhu, zamysli se nad tím, jak hlasitě běháš. Pro běžecký styl a pro zdraví je to možná důležitější než samotný došlap. 

Běhej potichu

Nešoupej nohama a nedupej! Energii ztracenou v "šoupání a dupání lze využít lépe a jinak – k pohodovějšímu běhu. Hlučný dopad ti nejenže ubírá síly, ale zároveň směřuje energii nepřirozeným směrem. Což nemusí odnést jen podrážky oblíbených bot, ale předně tvé tělo. Zkus si poslechnout, jak hlasitě běháš, a zamyslet se nad tím. Chybné je šoupání nohama, ale i tzv. zapichování. 

Snaž se běhat přes špičku

doslap

Slovo „snaž“ vyjadřuje nejlépe polemiku nad stále nerozseknutou otázkou, zda běhat přes špičku nebo patu. Jak to tak bývá, pravda je někde uprostřed. A to doslova. Já sám jsem původem „patař“, který běhal v minulosti všechny sporty přes patu. Z počátku běhání uběhl přes špičku sotva 2 km. Dnes po cca pár tisícovkách  naběhaných km zvládnu po špičkách i půlmaraton. Když je to ale více, tak si zhoupnutím přes patu rád odpočinu. Dá se to naučit. U začátečníků je to otázka posílení svalů především v oblasti kotníků a holení. Běhání přes špičku je šetrnější pro tvé klouby. Teoreticky je i rychlejší, ale zase více namáhá achilovky. Pata je ideální pro pomalý běh. Zkus běžet přes špičku rychlostí 6:30 - 7:00 a více min/km. To moc nejde. Ale ani obráceně to nefunguje: Běžet přes patu rychlostí pod 3:50. Ale to už většinu z nás moc netrápí.

Máš nadváhu? Nelam si s tím moc hlavu.

Důležitým faktorem je také váha. Pokud si nesu 10 a více kilo nadváhy, neuběhnu přes špičky tolik jako afričtí běžci. Ti naopak v poměru ke své výšce váží o 10 kilo méně než hubený člověk. Takže sečteno a shrnuto – moc si s tím nelam hlavu. Prostě běhej. A experimentuj. Mě a ostatním běžcům  střídání stylu při delších bězích pomáhá překonat krize a nudné partie.

Technika správného došlapu

Správně bys měl dopadat na bříško, tedy střed nohy. Pohyb chodidla připomíná něžné kočičí našlapávání a říká se mu odvalení, také má být slyšet jen lehké ťuknutí. Nohy pracují jako na kole: koleno nahoru, zakopnutí, měkký došlap a zase znovu, noha opisuje kruh.

doslap1

Jak trénovat správný došlap

  1. Došlap nezměníš z jednoho dne na druhý. Postupně se k němu "proběháš". 
  2. Je to také o hlavě. Sem tam, čas od času analyzuj tvůj běžecký styl a došlap. Prostě na to mysli. 
  3. Zapoj do tréninku běžeckou abecedu. Hraj si při běhu s krokem. 
  4. Běhej někdy kousek pozpátku. 
  5. Zkus měnit kadenci (frekvenci krok)

Běhat když prší?

Mám jít běhat, když prší? To je poměrně častá otázka, kterou nám naše línější já klade. Má zkušenost je taková, že nejhorší je prvních 15 min. Potom běžcům vždycky “přestane” pršet :-) Dostaneš se do tempa a je v podstatě jedno, jaké je počasí. Klikni pro pár deštivých tipů.